چگونگی حذف یارانه 33 میلیون نفر در ابهام

کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد یارانه ای دولت را تصویب کرد تا در سال آینده فقط 23 هزار میلیارد تومان صرف یارانه نقدی شود که معادل یارانه 42 میلیون نفر است. مهرداد لاهوتی در گفت وگو با تسنیم با اشاره به مصوبات جلسه دیروز کمیسیون تلفیق گفت: 37 هزار میلیارد تومان در سال 97 به اجرای هدفمندی یارانه‌ها اختصاص خواهد یافت که  23 هزار میلیارد تومان از این اعتبارات برای یارانه نقدی و 7 هزار میلیارد تومان نیز برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هزینه می‌شود. وی گفت: بر این اساس 3700 میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها در بخش بهداشت و درمان و 3300 میلیارد تومان دیگر نیز برای یارانه نان و گندم هزینه خواهد شد. بر این اساس، در صورت تصویب نهایی این تبصره در صحن مجلس و تأیید شورای نگهبان، یارانه نقدی حدود 33 میلیون نفر در سال آینده حذف خواهد شد. گفتنی است این موارد، دقیقا همان چیزی است که دولت در جدول تبصره 14 لایحه بودجه پیشنهاد کرده بود.
چه قشرهایی یارانه خواهند گرفت؟
به‌گفته لاهوتی قشرهایی که مشمول دریافت یارانه نقدی می‌شوند عبارتند از: مددجویان کمیته امداد 4 میلیون و 800 هزار نفر، افراد تحت پوشش بهزیستی 3 میلیون و 600 هزار نفر، افراد ساکن دهستان‌ها 8 میلیون نفر، بیماری‌های خاص یک میلیون نفر، عشایر یک میلیون نفر، ایثارگران یک میلیون و 750 هزار نفر، بازنشستگان 4 میلیون و 800 هزار نفر و 11 میلیون نفر از قشرهای نیازمند کشور.
پیشنهاد مجلس درباره نحوه حذف یارانه


اگرچه کمیسیون تلفیق، پیشنهادهای دولت درباره تعداد یارانه بگیران را بدون تغییر تصویب کرده اما درباره نحوه حذف پیشنهاد جدیدی ارائه کرده است. در این باره اکبر ترکی، عضو کمیسیون تلفیق به مهر گفت: دولت به دنبال این بود که افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و قشرهای آسیب پذیر را شناسایی کرده و فقط به این افراد یارانه نقدی پرداخت کند. وی ضمن نقد این روش به تدوین طرحی توسط محمد دهقان نماینده طرقبه، شاندیز و چناران برای حل این مشکل اشاره کرد و گفت: طرح جدید به امضای ۲۳ نفر از اعضای کمیسیون تلفیق رسیده و طبق آن افرادی که از دهک های بالای درآمدی هستند توسط دولت در طول سه ماه شناسایی و حذف خواهند شد. ترکی تصریح کرد: طبق این طرح افرادی که نمی خواهند حساب هایشان بررسی شود باید به دولت اعلام کنند که خواستار دریافت یارانه نقدی نیستند. بر اساس این طرح اگر کسی یارانه اش را به صورت داوطلب حذف نکند به صورت داوطلبانه اجازه می دهد که حساب هایش توسط دولت بررسی شود. در این باره، جبار کوچکی‌نژاد، دیگر عضو این کمیسیون نیز تصریح کرد: نمایندگان به مجلس اجازه دادند تا یارانه دهک‌های پردرآمد را حذف کند، این حکم برای سال 96 هم وجود دارد، همچنین مجوزی داده شده تا بتواند حساب دهک‌های پردرآمد را بررسی کند.
 
   خبر مرتبط
جلسه مشترک رئیس جمهور و رئیس مجلس درباره بودجه 97

دیروز عصر نیز، جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با حضور حسن روحانی و علی لاریجانی در دفتر رئیس جمهور برگزار شد. آن گونه که مهر گزارش کرده، در این جلسه مباحث مهم مربوط به بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور که مراحل پایانی رسیدگی در کمیسیون تلفیق مجلس را سپری می‌کند، مورد بررسی قرار گرفت.